سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

  • ۰
  • ۰
تفاوت غرقه سازی و مواجهه

انقباض عضله، تعداد تنفس، سرعت ضربان قلب، فشار خون و میزان هدایت پوستی در هنگام آرام سازی کاهش می یابد.

دمای انگشتان و جریان خون آنها معمولاً افزایش می یابد.

آرام سازی تغییرپذیری سرعت ضربان قلب و تنفس را افزایش می دهد که این نشانه ای از فعال شدن دستگاه پاراسمپاتیک است.

تهیه سلسله مراتب رفتار درمانی

تهیه سلسله مراتب به این صورت است که بالینگر همه شرایط اضطراب انگیز را تعیین می کند و سپس بیمار ده تا دوازده صحنه را به صورت سلسله مراتب صعودی اضطراب فهرست می کند.

مثلاً سلسله مربوط به بام هراسی (اکروفوبیا) می تواند از اینجا شروع شود که بیمار تصور کند در کنار پنجره ای در طبقه دوم ایستاده است و به اینجا ختم شود که بیمار بر بام ساختمانی بیست طبقه به نرده های محافظ تکیه دهد و مستقیماً به پایین نگاه کند.

 

حساسیت زدایی از محرک

 
رفتار درمانی اسکینر

در مرحله نهایی که حساسیت زدایی نامیده می شود، بیمار به شکلی نظام دار و در آرامش عمیق، در طول فهرست از کم اضطراب ترین صحنه تا اضطراب آورترین آنها پیش می رود.

سرعت پیشرفت بیمار در طول فهرست را پاسخ او به محرک ها تعیین می کند.

هرگاه بیمار بی آنکه خونسردی و آرامش خود را از دست بدهد، بتواند پر اضطراب ترین صحنه سلسله مراتب را به وضوح تصور کند، در موقعیت واقعی آن هم اضطراب چندانی پیدا نخواهد کرد.

استفاده کمکی از دارو. بالینگران داروهای گوناگونی را برای تسریع حساسیت زدایی به کار برده اند، ولی این کار را صرفاً بالینگری – آن هم با احتیاط – می تواند انجام دهد که در مورد عوارض بالقوه داروها آموزش و تجربه کافی کسب کرده باشد.

سدیم متوهگزیتال که یک بار بیتورات بسیار سریع الاثر است یا دیازپام (والیوم) را به صورت داخل وریدی و به مقداری کمتر از حد بیهوش کننده تجویز می کنند.

اگر جزئیات روش کار به دقت رعایت شود، این روش تقریباً برای همه بیماران خوشایند خواهد بود و عوارض ناخوشایند اندکی خواهد داشت.

مزایای حساسیت زدایی دارویی از این قرار است: دوره آموزش مقدماتی برای آرام سازی کوتاه می شود، تقریباً همه بیماران می توانند به قدر کافی آرام شوند، و خود درمان هم ظاهراً سریع تر پیش می رود.

کاربرد ها. حساسیت زدایی نظام مند بیش از همه زمانی مؤثر است که یک محرک اضطراب آور کاملاً قابل شناسایی در کار باشد. هراس، وسواس های فکری و عملی، و برخی اختلالات جنسی با این روش به خوبی درمان شده اند.

  • ۰۰/۰۷/۱۱
  • محسن کاویار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی