سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

  • ۰
  • ۰

نقد نشریه گاردین

اصغر فرهادی فیلمی درهم وپیچیده ساخته که با سبکی ملایم، واقع‌گرا و در عین حال نگه‌دارنده اطلاعات که این کارگردان با آن نام خود را بر سر زبانها انداخت. به عبارتی، فیلم قهرمان داستان برشی از زندگی است. داستان این فیلم آشفتگی نامطلوب و نامشخصی را دارد که زندگی واقعی دارد. نکات زیادی در مورد این فیلم وجود دارد و با این حال باید گفت که در مورد تدبیرهای ملودراماتیک که کمی زودباوری را افزایش می دهند، احتیاط های جزئی وجود دارد.

 
نقد فیلم قهرمان

قهرمان فیلمی است که به دلیل بازی هوشمندانه و ظریف امیر جدیدی در نقش رحیم، پدری مطلقه که به تازگی با آزادی مشروط دو روزه از زندان آزاد شده و به دلیل بدهی به زندان افتاده است، خیلی مورد توجه قرار گرفته است. او مردی است با لبخندی درخشان و در عین حال عجیب و ناامید. او مشتاقانه منتظر است تا با دوست دخترش، خواهر حامی خود و پسرش (پسری مهربان و حساس با نقص گفتار) متحد شود. رحیم مردی است که بر این باور است که هنوز هم نوعی زیبایی جذاب ممکن است او را از مشکلات خلاص کند. اما در واقع او برنامه‌ای کاملاً مشخص برای لغو حکم زندان خود دارد. دوست دختر او یک کیف دستی در خیابان پیدا کرده است که حاوی سکه های طلاست: اگر می توانستند آن‌ها را به یک دلال طلا بفروشند، شاید به اندازه کافی پول جمع‌آوری نشود تا طلبکارش را متقاعد کند که بدهی را ببخشد؟
اما وقتی فهمیدند که ارزش سکه‌ها کمتر از آن چیزی است که فکر می کردند، رحیم راه خود را به سمت یک طرح جدید کج می کند و اینطور فکر می‌کند: در خیابان‌ها اطلاعیه های را نصب کنیم که کیسه‌ای پیدا شده و با این کار تبلیغات خوبی برای یک مرد صادق و قانون‌شکن اصلاح ایجاد کنیم. شانسی برای بدست آوردن آسان پول؟ صاحب کیف با قدردانی با خواهر رحیم تماس می گیرد و خود مقامات زندان روال خوش رفتاری رحیم را به اطلاع عموم می رسانند و مشتاق تبلیغات خوب پس از یک خودکشی زشت در زندان هستند. رحیم یک مصاحبه خبری تلویزیونی انجام می دهد و در آن ادعا می کند که او بود که کیسه را پیدا کرد و یک بنیاد خیریه برای جمع آوری پول برای این قهرمان جدید ایثار حرکت می کند. رحیم حتی از استفاده از پسر فقیر و لکنت زبان خود برای جلب همدردی مردم دریغ نمی کند.

 
نقد فیلم قهرمان

اما طلبکار او که یک دوست خانوادگی است، از تصویر جدید و مقدس رحیم به شدت آزرده خاطر شده است، به خصوص که خود او تقریباً به دلیل اقدامات لغزنده تجاری رحیم ویران شده بود. سپس یک مقام دولتی بدگمان، که رحیم از او به عنوان بخشی از طرح آزادی زندان خود انتظار اشتغال دارد، خواستار مدرکی مبنی بر وجود خانمی که کیف را گم کرده است، می کند. و وقتی رحیم نمی تواند او را پیدا کند، دوست دخترش را متقاعد می کند که به عنوان این زن ظاهر شود. علاوه بر این، با آشکار شدن حیله‌اش، خیریه‌ای که به‌طور فزاینده‌ای ناامید شده، پول را به همسر یک مرد محکوم می دهد (برای تخفیف حکم اعدامش) و رحیم می خواهد ادعا کند که این نیز ایده‌ای قهرمانانه از خود او بوده است. پیش فرض مبتکرانه با مفهوم بالا، مانند یک داستان کوتاه ادبی. با این حال، حفره های طرح از همان ابتدا آشکار است. هیچ کس این سؤال واضح را از رحیم نمی پرسد: اگر او می خواست شهروند خوبی باشد، چرا کیف پیدا شده را به سادگی در ایستگاه پلیس تحویل نداده است؟ فکر تراکت یک ایده آشکارا از ناکارآمدی و خودخواهی بود. ما همسر سابق رحیم را نمی بینیم، اگرچه حضانت و هماهنگی های ملاقات با پسرشان مطمئناً یک مشکل است.

 

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی

نقد فیلم قهرمان

دو دعوای نگران‌کننده و پر هرج و مرج در فیلم وجود دارد، یک ویدیوی مخفی در تلفن همراه وجود دارد که به نظر می رسد رحیم با آن تهدید و باج‌گیری می شود، اما پس از آن در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود تا حرکت توطئه دیگری را تسهیل کند. قهرمان فیلمی جذاب است، اما آیا رفتارهای واقع گرایانه است که داستان کمی غیر متمرکز را پنهان می کنند.

  • ۰۰/۰۹/۲۳
  • محسن کاویار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی