سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

  • ۰
  • ۰

خود ارضایی به هرگونه عمل جنسی گفته می شود که توسط خود شخص و بدون وجود شریک جنسی به اوج ارضای جنسی و جسمی برسد.  ترک خود ارضایی زمانی نیاز است که این عمل به یک اعتیاد تبدیل شود و یا اینکه از نظر روانی و عاطفی عمل خود ارضایی بر زندگی روتین افراد اثر سویی داشته باشد.

عمل خود ارضایی در بیشتر مواقع یک عمل جنسی معمول است و تا زمانی که به اعتیاد تبدیل نشود، نگران کننده نخواهد بود. در برخی مواقع خود ارضایی می تواند افراد را بشدت از نظر روحی درگیر نماید. خود سرزنش گری، دوری از رابطه جنسی سالم، استرس، افسردگی و... همگی از آسیب هایی است که اعتیاد به خود ارضایی می تواند به بار آورد. بنابراین در این مطلب سعی کرده ایم به طور مفصل به موضوع ترک خود ارضایی برای رها شدن از همه ی آسیب های فوق بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

ترک خود ارضایی از نظر علمی

ترک خود ارضایی از نظر علمی کاملا ممکن است. بخش زیادی  از ترک اعتیاد به این عمل مانند هرگونه اعتیاد دیگری جنبه های روحی و روانی زیادی دارد. بنابر این نیاز است که با تمام اراده خود تصمیم به ترک گرفته باشید و از شکست هراسی نداشته باشید. در ادامه راه هایی برای ترک خود ارضایی که از نظر علمی ثابت شده اند را بازگو می کنیم.

  • ورزش کنید

ورزش انرژی مازاد شما را کاهش می دهد. ورزش علاوه بر آن شادابی و نشاط نیز با خود به ارمغان می آورد. ورزش هایی مثل دوییدن و شنا می توانند باعث ترشح اندورفین در بدن می شود. اندورفین هورمون شادی و نشاط در بدن است. همچنین ورزش هایی مانند یوگا می تواند آرامش و اضطراب ناشی از ترک خود ارضایی را به طور چشمگیری کاهش دهد و موجب آرامش هرچه بیشتر گردد.

  • تغذیه سالم

تغذیه سالم با میوه و سبزیجات کافی می تواند همیشه سطح انرژی شما را در سطحی متعادل نگه دارد و احساس خستگی و کسلی را از افراد دور نماید. احساس سرزندگی و نشاط می تواند افراد را از کارهایی مانند خود ارضایی که که به بدن آسیب وارد می کند منع نماید.

  • خواب کافی

کم خوابی با خود بی هدفی و کسالت به دنبال خواهد آورد. نداشتن خواب کافی به مرور افراد را دچار افسردگی می کند. تنظیم عادت خواب و همچنین خواب کافی به میزان 8 ساعت در روز می تواند احساس افسردگی را از افراد دور می کند.

  • حمام آب سرد

حمام آب سرد در زمانی که وسوسه های خود ارضایی به سراغ افراد می آید می تواند معجزه کند. این روش به خوبی می تواند جلوی هر تکرار عمل خود ارضای را بگیرد.

  • تنها نباشید

معمولا خودارضایی و وسوسه های آن زمان به سراغ افراد می آید که تنها هستند. به همین دلیل توصیه می شود برای ترک خود ارضایی بهتر است خود را در موقعیت هایی قرار دهید که تنها نباشید.

  • از تماشای فیلم ها و عکس های مستهجن دوری کنید

فیلم ها و عکس های مستهجن می توانند یک عامل مهم در شروع وسوسه برای خود ارضایی باشد. ترک خود ارضایی زمانی ممکن می شود که افراد عامل محرک وسوسه ها را پاک کنند. فیلم های پورن و عکس های مربوط به صحنه های سکسی به طور یقین یکی از همین عوامل محرک است که افراد به راحتی می توانند از دیدن آن صرف نظر کنند.

  • از یک مشاور کمک بگیرید

ترک خود ارضایی مانند هر اعتیاد دیگری ممکن است بارها و بارها به شکست منجر شود. در این مسیر ممکن است حس یاس و افسردگی بر افراد غلبه کند و خود را فردی بی اراده ببینند. از این رو کمک از یک مشاور می تواند مسیر ترک خود ارضایی را برای شما بسیار راحت تر کند.

فواید ترک خود ارضایی از نظر علمی

همانطور که عنوان کردیم خود ارضایی زمانی که به نوعی اعیاد روحی و روانی تبدیل شود می تواند عوارض زیادی نیز داشته باشد.

  • با ترک خودرارضایی رابطه جنسی با کیفیت تری را تجریه می کنید

با اعتیاد روانی به خود ارضایی به مرور دیگر از یک رابطه جنسی واقعی با همسر و یا شریک جنسی خود لذت نخواهید برد. زیرا بخش اعظم رابطه جنسی و لذت از آن احساس رضایت از خود است. بنابراین با ترک خود ارضایی مجددا رابطه جنسی واقعی، لذت بخشی را تجربه خواهید کرد.

  • با ترک خود ارضایی انرژی خود را افزایش دهید

زیاده روی در خود ارضایی و اعتیاد به این عمل موجب می شود انرژی زیادی را از دست دهید. این مورد در آقایان بسیار بیشتر از خانم ها دیده می شود. بعد از ترک خود ارضایی انرژی در بدن افزایش می یابد. دلیل این امر افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در بدن است که موجب حس نشاط و سرزندگی در افراد خواهد شد.

  • افزایش تمایلات جنسی

همانطور که گفته شد ترک خود ارضایی باعق افزایش ترشح هورمون تستوسترون در بدن خواهد شد. افزایش میزان ترشح این هورمون موجب می شود که شما تمایلات جنسی بیشتری به شریک جنسی خود پیدا و در نتیجه رابطه جنسی لذت بخش تری را تجربه کنید.

  • افزایش اعتماد بنفس

انجام یک کار سخت و رسیدن به موفقیت موجب ترشح "دوپامین" در بدن خواهد شد. دوپامین در واقع هورمونی است که منجر به حس رضایت و نشاط در بدن می شود. دوپامین حس لذت را به ما هدیه می دهد. ترک خود ارضایی مسیری بلند مدت و دشوار است. در این راه ممکن است بارها شکست بخورید اما در نهایت پیروزی و غلبه شما بر نفس موجب می شود بدن شما دوپامین بیشتری تولید کنید که این خود باعث می شود شما حس بهتر و اعتماد بنفس بیشتری نسبت به خود داشته باشید.

  • افزایش میزان تمرکز

در بیشتر افرادی که به خود ارضایی عادت کرده اند میزان بسیار بیشتری اضطراب و تشویش های ذهنی مشاهده می شود. به همین دلیل ترک خود ارضایی موجب می شود که افراد به راحتی بر اهداف خود و انجام کارها تمرکز کنند.

عوارض ترک خود ارضایی از نظر علمی

ترک خود ارضایی عوارض خاصی ندارد. در صورتی که ترک این عمل اگر از قبل منجر به نوعی به اعتیاد شده باشد از نظر علمی کلا تایید شده و دارای فوایدی نیز می باشد. درباره فواید ترک خود ارضایی از نظر عملی در بالا به مهم ترین موارد آن اشاره شد.

ترک خود ارضایی با دارو گیاهی

در طب سنتی برای ترک خود ارضایی از برخی دارو های گیاهی کمک گرفته شده است. توصیه طب سنتی برای ترک خود ارضایی از مقداری تخم خرفه، تخم خیار، تخم کدو و تخم خردل کمک گرفته می شود. باید از هر یک از مواد ذکر شده مقدار 100 گرم تهیه شود و سپس آن را در یک هاون کاملا بسایید. نحوه مصرف این داوری گیاهی روزی یک قاشق چای خوری به صورت دک کرده با آبجوش است. میزان مصرف این داروی گیاهی برای ترک خود ارضایی هر صبح و شب یکبار می باشد.

همچنین استفاده از خوردن کاهو به همراه سرکه انگور از دیگر موارد توصیه شده برای ترک خود ارضایی در طب سنتی است. در کنار آن مصرف عناب، پنج انگشت و ریواس نیز از داروهای گیاهی موثر در ترک خود ارضایی می باشد.

لازم است ذکر شود هیچ یک از داروهای گیاهی ذکر شده در بالا موجب ناتوانی جنسی در افراد نخواهد شد. بنابراین هیچ جای نگرانی برای مصرف آن ها در مسیر ترک خود ارضایی وجود ندارد.

ترک خود ارضایی باعث لاغری میشود

در گذشته شایعات زیادی درباره عوارض خود ارضایی وجود دارد. عوارضی مانند کوری، کچلی و... از این دست باورهای غلط هستند. همچنین بسیاری بر این باور هستند که ترک خود ارضایی نیز عوارضی چون لاغری با خود به همراه دارد. اگر در مسیر ترک خود ارضایی هستید به هیچ یک از این باور های غلط اعتنا نکنید زیرا تمامی این موارد از هیچگونه پایه و اساس علمی برخوردار نیست و همگی بر اساس تجربه های شخصی افراد شکل گرفته و در باور عموم رسوخ کرده است. بنابراین باید بدانید که اعتیاد به خود ارضایی می تواند رضایت و کیفیت زندگی جنسی شما را به طور چشمگیری کاهش دهد و ترک این عمل می تواند به طرز باورنکردنی اعتماد به نفس و نشاط را زندگی شما برگرداند.

فواید ترک خود ارضایی از نظر اسلام

خود ارضایی یا استمنا از نظر اسلام جزو گناهان کبیره محسوب می شود و انجام آن باعث آسیب های جسمی و روحی فراوانی می شود. ترک خود ارضایی از نظر اسلام موجب می شود که دوباره مورد لطف و رحمت خداوندی قرار بگیرید. در احادیث ما آمده است که کسی که گناهی را ترک کند و از آن توبه نماید مانند فردی است که هرگز آن عمل ناپسند را انجام نداده باشد. ترک خود ارضایی نیز در اسلام مانند ترک هر عمل زشت و گناه دیگری می تواند درهای لطف و رحمت خداوند را به سوی افراد باز کند.

حدیث در مورد ترک خود ارضایی

احادیث زیادی درباره خود ارضایی و مذمت آن در اسلام آمده است. در ادامه بخشی از این احادیث را خواهید خواند:

1-امام صادق (ع) درباره مردی که با چهارپایان نزدیکی می کند یا از راه مالیدن آلت تناسلی با دست جنب می شود فرمود : این کارها و شبه آن زنا هستند .

3- ابو بصیر گوید از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: خداوند در روز قیامت با سه گروه حرف نمی زند و به آنان نظر نمی کند و آنان را از گناهان پاکیزه نمی سازد و برای آنان عذابی دردناک است ، یکی از آن گروه کسانی هستند که با خود نکاح ( استمناء ) کرده اند.

4-  از امام صادق (ع) در باره خضخضه"( استمناء با دست ) سؤال شد، در جواب فرمود: گناه بزرگی است که خداوند متعال در کتابش (قرآن) از آن نهی کرده است و کسی که چنین کاری را انجام دهد مثل این است که با خود ازدواج کرده باشد و اگر من بدانم که کسی این کار را انجام داده است با او غذا نمی خورم! سؤال کننده عرض کرد: ای پسر رسول خدا نهی خداوند متعال در کتابش را برای من بیان کنید ! حضرت فرمود: این آیه که می فرماید : کسی که از غیر این (راه های مجاز شرعی برای نیاز های جنسی خود) استفاده کند ظلم کرده است... .

5-پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که با کف دست خود ازدواج کند (استمناء با دست ) از رحمت خدا به دور است.

  • خداوند در سوره مؤمنون می فرماید یکی از ویژگی های انسان های مؤمن این است که در مسائل جنسی خودشان را از آلوده شدن به گناه حفظ می کنند و صرفا از طریق ازدواج غریزه جنسی خود را ارضا می کند سپس می فرماید هر کس از غیر مسیر ازدواج غریزه جنسی خودش را ارضا کند از تجاوز کاران است.
  • خداوند در آیه ی 7 سوره ی مومنون می فرمایند : « فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْعَادُونَ » هر کس از راهی، غیر از همسرش، شهوتش را دفع کند، از تجاوز کاران است.
  • پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : کسى که خودارضایى مى کند، ملعون است.
  • حضرت محمد (ص) فرمودند : لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا.
  • امام صادق (ع) فرمودند : براى کسى که خودارضایى کند در قیامت عذاب دردناکى در نظر گرفته شده است.
  • امام صادق (ع) فرمودند : خودارضایى گناه بزرگى است که خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است.
  • از امام صادق (ع) می فرمایند : روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمى کند و از چشم خدا مى افتد.
  • از امام صادق (ع) نقل شده است : خداوند در روز قیامت با سه گروه حرف نمی زند و به آنان نظر نمی کند و آنان را از گناهان پاکیزه نمی سازد و برای آنان عذابی دردناک است ، یکی از آن گروه کسانی هستند که با خود نکاح ( استمناء ) کرده اند.

ایا بعد از ترک خود ارضایی باید غسل کرد

در اسلام برای ترک خود ارضایی غسل در نظر گرفته نشده است. در واقع در اسلام بعد عمل خود ارضایی و خروج مایع منی باید حتما غسل انجام شود اما برای ترک خود ارضایی در اسلام هیچگونه غسلی وجود ندارد.

عوامل ترک خود ارضایی

  • غلبه بر افکار جنسی با تحرک سالم و ورزش
  • اراده قوی برای ترک خود ارضایی
  • تقویت ایمان به خود
  • توکل به خدا
  • اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ و باز
  • دوری از عوامل تحریک کننده جنسی
  • روی شکم نخوابید
  • از تنها ماندن اجتناب کنید
  • در اوقات فراغت خود را سرگرم کردن

 

 

راههای ترک خود ارضایی مردان

با یک متخصص قرار ملاقات بگذارید :  کمک گرفتن از یک درمانگر و روانشناس می تواند مسیر سخت ترک اعتیاد به خود ارضایی را به طور باورنکردنی ای راحت تر کند. در صورتی که به یک مشاور و متخصص دسترسی دارید، حتما هر چه زودتر از مشورت با او بهره ببرید.

کارهای داوطلبانه و خیریه انجام دهید: کارهای داوطلبانه مانند تدریس داوطلبانه یک مهارت در NGO ها می تواند تا حد زیادی به شما حس خوبی به خودتا هدیه دهد.

برای اجتناب از خودارضایی طی روز برنامه ریزی کنید: برای ساعات فراغت و بیکاری خود از قبل یک برنامه ریزی داشته باشید تا از وسوسه انجام این عمل دور شوید.

در صورت موفقیت یک سیستم پاداش برای خود در نظر بگیرید: برای خود یک پاداش در نظر بگیرید. خرید یک کتاب  یا یک بلیط سفر کوتاه می تواند پاداش خوبی برای پشت سر گذاشتن این مرحله سخت از زندگی باشد.

تمرینات ذهنی داشته باشید: سعی کنید از فکر کردن به این عمل و لذت آن دوری کنید. زمانی که وسوسه خود ارضایی به سراغتان می آید باید بتوانید با استفاده از قدرت ذهن خود؛ افکار خود را منحرف کنید.

فواید ترک خود ارضایی مردان

یکی از مهم ترین فواید خود ارضایی برای مردان لذت بردن مجدد از زندگی جنسی آن هاست. افراد با تکرار خود ارضایی و اعتیاد به آن دیگر از یک سکس واقعی با شریک خود لذت نخواهند برد. با ترک خود ارضایی یک رابطه درست جنسی و لذت بردن از آن مجدد شکل خواهد گرفت.

همچنین ترک خود ارضایی و داشتن یک رابطه جنسی سالم با همسر یا شریک جنسی در مردان باعث افزایش اعتماد بنفس در آقایان خواهد شد. همچنین با ترک این عمل عوارضی چون اضطراب، افسردگی و... نیز در آقایان از بین می رود.

فواید ترک خود ارضایی بر چهره

خود ارضایی معمولا تاثیر ظاهری بر افراد نخواهد گذاشت. اما در برخی از افراد استرس و اضطراب دائمی از پی بردن دیگر به این اعتیاد آن ها موجب ایجاد یک چهره همیشه نگران و مضطرب در آن ها خواهد شد. بنابراین ترک خودارضایی می تواند صورتی بشاش و شاداب به افراد هدیه دهد.

راه های ترک خود ارضایی از نظر اسلام

از نظر اسلام تنها راه درست ترک خود ارضایی ازدواج است. در صورتی که فرد شرایط ازدواج نداشته باشد باید تا مهیا شدن شرایط تقوای الهی پیشه کند و از این عمل نا پسند دوری نماید.

در اسلام تنها راه توصیه شده برای فروکش کردن آتش میل جنسی و شهوت ازدواج است. در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است که : مردی را پیش حضرت علی(ع) آوردند که با آلت خود بازی کرده (و به این طریق خود را ارضا می کرد)، حضرت آن قدر بر روی دست های او زدند که دستانش قرمز شد و سپس با بودجه بیت المال او را متأهل نمودند.

 

تغذیه برای ترک خود ارضایی

غذاهای کاهش دهنده میل جنسی می تواند کنترل شما را بر وسوسه برای خود ارضایی را افزایش دهد. خوردن انواع لیمو ترش یا شیرین، گوشت های با طبع سرد، سنجد، ریواس، کاهو سکنجبین، میوه های ترش همگی از عواملی هستند که باعث کاهش شهوت در افراد خواهد شد.

 

 

 

  • ۰۰/۰۹/۱۸
  • محسن کاویار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی