سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

  • ۰
  • ۰
آیا من جذاب هستم؟

از روابط عاطفی و حتی پذیرش خواستگار اجتناب می کرد چون باور داشت به اندازه کافی زیبا و دوست داشتنی نیست.

زمانی که برای درمان مراجعه کرده بود سه سال از این مسئله می گذشت.

آنچه باعث مشکلات ملینا شده بود نه اصل ظاهر وی بلکه ادراک وی از ظاهرش یعنی تصویر تن مسبب این مشکل روانشناختی بود.

 
زیبا هستم

مفهوم روانشناختی به اسم تصویر تن (Body Image) یعنی اینکه من ظاهرم را چطور میبینم و چگونه ظاهر خودم را در مقایسه با ظاهر دیگران قضاوت میکنم.

چه نگرشی به قد، وزن و چهره خودم و دیگران دارم. این دیدگاه درمورد ظاهر، طبق استانداردهایی هست که جامعه برای ما تعریف کرده است.

 
آیا من زیبا هستم؟

طبیعتاً در هر فرهنگی استانداردها و ملاک های متفاوتی برای زیبایی وجود دارد.

بنابراین، برخلاف تصور هیچ زیبایی مطلقی وجود ندارد، بلکه طی زمان و از فرهنگی به فرهنگ دیگر این ملاک‌ها متغیر است.

پس آنچه در ذهن هر کدام از ما به عنوان زیبایی تعریف میشود، استاندارد القایی فرهنگ است.

نه زیبایی مطلق. ولی آنچه باعث میشود خود را زیبا یا زشت بدانیم تصویر تنی است که بر اساس این ملاک ها از خود داریم.

این تصویر تن میتواند مثبت بوده و فرد خود را به اندازه کافی خوب، زیبا، خوش اندام و خوش قد ببیند یا میتواند منفی باشد.

 
  • ۰۰/۰۷/۱۰
  • محسن کاویار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی