سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

سلامت روانشناسی

  • ۰
  • ۰

ازدواج موقت یا صیغه موقت یکی از چالش برانگیز ترین مسائلی است که در فرهنگ ما دیده می شود و مخالفان وموافقان خود را دارد. ازدواج موقت شکلی از ازدواج است که شرع آن را حلال دانسته و افراد به دلایل مختلف به آن گرایش پیدا میکنند. در واقع این نوع ازدواج یک راه حل شرعی برای حل نیاز های افراد در جامعه می باشد ولی متاسفانه دچار انحرافاتی شده است که دلایل موافقان برای آن را زیر سوال برده است. افراد ممکن است برخی مواقع به دلیل مشکلات و تعارضاتی که با همسر خود مواجه شده اند، به یک ازدواج موقت روی آورند؛ مشاوره روانشناسی برای حل این تعارضات و یادگیری مهارت های لازم برای ازدواج موفق، مفید خواهد بود. البته صیغه موقت کردن قواعد خاص خود را دارد که در ادامه این مقاله به بررسی این مقوله و مزایا و معایب آن میپردازیم.

ازدواج موقت

ازدواج موقت که به نام های مُتعه، نکاح موقت، و صیغه نیز شناخته می شود. یک نوع ازدواج رایج در مذهب شیعه می باشد که در آن عقد ازدواج به شکل دائم نبوده و برای مدتی معین همراه با مهریه ای معلوم جاری می شود. در ازدواج موقت طلاق وجود ندارد و با پایان یافتن زمان صیغه، زوجیت از بین می رود. همچنین مرد می تواند باقی زمان صیغه را به زن ببخشد و زوجیت تمام بشود. صیغه موقت در تمامی شاخه های اسلامی پذیرفته شده نیست ولی شیعیان آن را مشروع می دانند.


موافقان صیغه موقت

موافقان صیغه موقت دلایل خود را برای این کار دارند:

1- جلوگیری از بی بند و باری یا روابط آزاد در جامعه و ایجاد تعهداتی در مقابل همسر موقت

2- ازدواج موقت به کسانی که امکان تشکیل زندگی مشترک را ندارند، کمک می کند که نیاز های عاطفی و میل جنسی خود را برطرف کنند.

3- به دلیل اهمیت مسائل جنسی، برخی از افراد ممکن است قبل از اقدام برای ازدواج، توافق کنند که صیغه موقت داشته باشند. در واقع به شناخت پیش از ازدواج کمک می کند.

4- مانع روسپیگری در جامعه می شود.

همانطور که گفته شد تمامی موارد فوق می توانند اهداف خوبی برای صیغه موقت باشند ولی در عین حال همیشه فرصتی برای سوء استفاده از موارد فوق به وجود می آید و در واقع صیغه تبدیل به یک راه کامجویی های متعدد می شود. بهترین راه برای اینکه فشار های عاطفی و جنسی جوانان کم شود، تسهیل شرایط ازدواج می باشد نه باز کردن راه برای سو استفاده های افراد از راه حل های شرعی.

 

سخن آخر:

همان طور که گفتیم، برخی از افراد معتقدند که تا زیر یک سقف نروند، نمی توانند طرف مقابل خود را به خوبی بشناسند. در واقع طلبیدن یک ازدواج موفق، بهانه ای میشود که برخی از زوجین به صیغه موقت روی آورند. مشاوره قبل ازدواج فرصتی مناسب است تا با استفاده از تست های روانشناسی و بررسی دقیق ویژگی ها، علایق، سرگمی ها و نیازهای زوجین به انتخابی مطمئن در همسر گزینی دست یابید. 


 


  • ۹۸/۰۳/۲۳
  • محسن کاویار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی